Wat staat er in een biografie van een advocaat? En wat wil de lezer eigenlijk weten?

Wat staat er in een biografie van een advocaat? En wat wil de lezer eigenlijk weten?

Advocatenkantoren die een tekstschrijver inschakelen voor hun websiteteksten schrijven hun ‘onze mensen’-pagina’s vaak zelf. ‘Een advocaat kan prima zijn of haar eigen biografie schrijven’, is de gedachte. Voor de broodnodige eenheid krijgen de advocaten richtlijnen mee: schrijf hoe lang je al advocaat bent, waar je gestudeerd hebt en benoem je specialisaties. Vermeld de beroepsopleidingen die je hebt gevolgd en de verenigingen waarbij je bent aangesloten. Oh ja, heb je wetenschappelijke artikelen gepubliceerd? Noem die dan ook, met de link erbij.

Nu is het in principe geen probleem als advocaten hun eigen biopagina’s schrijven, maar het gevolg hiervan is toch vaak een soort cv in de vorm van een alinea: te vol, te algemeen en bovendien niet afgestemd op wat de lezer wil weten.

Op internet kwam ik een plaatje tegen dat dit goed illustreert:

Wat wil een advocaat kwijt over zichzelf vs wat een cliënt wil weten

Is dit een probleem?

Ja. Een CV vertelt een (potentiële) cliënt namelijk niets over wie je bent en hoe je je zaken aanpakt. De lezer wil natuurlijk weten of je een expert bent op het vakgebied dat nodig is. Maar daarnaast, of misschien wel vooral: of je zijn of haar probleem kunt oplossen. Of je zijn of haar zorgen écht uit handen kunt nemen. Of je een reële inschatting maakt van de zaak. Of je het onderste uit de kan gaat halen. Wat je drijft en hoe (snel en actief) je met je hem of haar communiceert. En dan weer niet persé waar je rechten hebt gestudeerd en of je een beroepsopleiding hebt gevolgd. Want alle advocaten hebben ergens rechten gestudeerd. En waarschijnlijk nog een of meer beroepsopleidingen gevolgd, toch?

Is dít een probleem? 

Ja, want het kan omzet kosten. We leven in een digitaal tijdperk: iedereen zoekt alles en iedereen eerst op op internet. Uit onderzoek blijkt dat 56% van de bezoekers van een website van een advocatenkantoor de biografieën bekijkt. Zij vormen zich daar een voorlopig oordeel: ga ik met mijn vraag, zaak of probleem naar deze advocaat? Zo niet, dan zoeken ze nog even verder. De terugknop van de browser is altijd dichtbij.

Ik geef de kantoren waar ik mee werk dan ook altijd de volgende tips:

#1 Stem je biografie af op je doelgroep: de (potentiële) cliënt.

Natuurlijk zoekt de advocaat van de wederpartij je ook even op, maar die komt er vanzelf wel achter dat je een kei bent in je vak. Leef je vooral in in je potentiële cliënt en laat zien dat je biedt wat hij of zij nodig heeft.

#2 Geef voorbeelden van het soort zaken dat je doet.

Geef een beschrijving van het type zaken dat je doet. Als de zaak zich daar voor leent kan je ook een beschrijving geven van jouw aanpak in een succesvolle zaak: wat was het probleem, wat was jouw aanpak, met wie heb je samengewerkt en hoe heeft jouw aanpak uitgepakt?

#3 Schrijf actief en maak het niet onnodig ingewikkeld.

Schrijf dus liever niet “… houdt zich bezig met het adviseren en procederen op het gebied van …”. Schrijf liever “…adviseert en procedeert over…”.

#4 Denk aan een goede foto, vermeld je doorkiesnummer en e-mailadres.

Over die foto: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg dus voor een goede, representatieve en professionele foto (geen selfie!), die past bij de tekst van je biografie.

#5 Wees zo kort mogelijk, de rest mag op LinkedIn.

Je bio is geen processtuk: je hoeft niet volledig te zijn. Het is belangrijk dat de lezer een indruk van je krijgt. Neem bij je biografie een link op naar je LinkedIn profiel. Als de lezer meer van je wil weten kan hij of zij daar al je opleidingen, cursussen en je volledige arbeidsverleden bekijken.

#6 Overweeg iets persoonlijks op te nemen.

Sommige advocaten beginnen er niet aan en houden het strikt zakelijk. Andere advocaten nemen wel iets persoonlijks op in hun biografie. Je bent namelijk ook mens, niet alleen advocaat. Doe hierbij vooral wat goed voelt en wat bij jouw kantoor past.

Hopelijk heb ik jou ook overtuigd om serieus werk van je biografie te maken.

Vergeet daarbij trouwens ook de rest van de website niet: 44% van de bezoekers komt (ook) op andere delen van je website. Zorg dus voor een goed vindbare en duidelijke site. Hierover lees je in mijn volgende blog meer.

Hulp nodig bij het schrijven van jouw biografie? Neem dan contact op met mr. schrijver.