5 pagina’s die elke advocatenwebsite moet hebben

5 pagina’s die elke advocatenwebsite moet hebben

En 4 pagina’s die het overwegen waard zijn

In een eerdere blog schreef ik al dat veel advocatenkantoren dit jaar de website vernieuwen. Een goede aanleiding om eens op een rijtje te zetten welke pagina’s in 2017 eigenlijk niet meer mogen ontbreken. En welke pagina’s daarnaast het overwegen waard zijn.

Pagina’s die in 2017 niet mogen ontbreken op een advocatenwebsite:

#1 een onderscheidende homepage 

Alle kantoren hebben een homepage. Het zijn alleen niet altijd even originele binnenkomers. Laten we eerlijk zijn, veel homepages zijn nogal dertien-in-een-dozijn. Alle kantoren bieden juridische dienstverlening op topniveau, gegeven door betrokken, ervaren en gespecialiseerde advocaten. Alle kantoren geven pragmatisch advies. Hanteren scherpe tarieven, zijn een one stop shop en fungeren als trusted advisor.

Hoewel het vast allemaal waar is, helpen deze homepages potentiële cliënten niet om te kiezen tussen jullie kantoor en dat van de concurrent. Gaan jullie de website vernieuwen? Bedenk dan goed waarmee jullie je als kantoor écht (willen) onderscheiden van de concurrentie en geef dat kort en beeldend weer op de homepage. Wees niet bang om origineel te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Wijn & Stael, die dit jaar met hun originele marketing en bijbehorende website in de prijzen vielen.

#2 een heldere ‘over ons’ pagina

De unique selling points (USP’s) die je op de homepage kort en beeldend hebt aangestipt werk je vervolgens helder uit op de ‘over ons’ pagina. Schrijf op waarom je bestaat, en waarom en hoe juist jullie cliënten zo goed helpen.

Ga hiervoor ook eens op de stoel van de potentiële cliënt zitten: waar heeft hij of zij behoefte aan?

#3 steengoede advocatenbio’s

Wellicht nog belangrijker dan de ‘over ons’ pagina: de advocatenbio’s. Advocatenbio’s behoren namelijk tot de meest gelezen pagina’s van een advocatenwebsite. Als ze weergeven wat (potentiële) cliënten willen weten én goed zijn geschreven kunnen ze een krachtig acquisitie-instrument zijn.

Als je wilt weten hoe je steengoede advocatenbio’s schrijft, lees dan ”Wat staat er in een biografie van een advocaat? En wat wil de lezer eigenlijk weten?

#4 uitleg over rechtsgebieden

De meeste bezoekers van advocatenwebsites weten niet wat precies het verschil is tussen verbintenissenrecht en contractenrecht, of tussen bouwrecht en vastgoedrecht. Zij vragen zich ook af wat er precies onder het ondernemingsrecht valt. Een goede uitleg over de rechtsgebieden waarin jullie zijn gespecialiseerd is dus onmisbaar. Geef daarbij ook aan wat jullie binnen dat rechtsgebied precies voor cliënten kunnen betekenen. En erg belangrijk: doe dit in een taal die de niet-jurist begrijpt.

Pagina’s over rechtsgebieden zijn bovendien erg geschikt om te optimaliseren voor Google en een hoge positie te veroveren in de natuurlijke zoekresultaten. Willen jullie ook aan de slag met contentmarketing? Dan zijn deze pagina’s een uitgelezen mogelijkheid om uit te bouwen tot volledige kennisdossiers. Het algemene rechtsgebied arbeidsrecht bouw je bijvoorbeeld uit met pagina’s over ontslag op staande voet, collectief ontslag of verzuim en re-integratie. Het is belangrijk dat je al deze informatie niet op één pagina zet, want dan haakt de lezer al snel af. Geef hem of haar de keuze om zich op onderdelen verder te informeren door door te klikken. Maak daarbij vooral ook gebruik van de mogelijkheid om op die pagina’s waar mogelijk handige tips, checklists en downloads op te nemen.

Overweeg tot slot om voorbeelden op te nemen van de zaken die jullie recent binnen het rechtsgebied succesvol hebben afgerond. Is dat niet mogelijk in verband met de geheimhouding? Omschrijf dan in algemene zin het soort zaak, jullie aanpak en de uitkomst.

#5 een contactpagina die écht alle info geeft

Zowel potentiële als bestaande cliënten zullen willen weten wat jullie contactgegevens zijn. Dat is logisch. Elk kantoor heeft dus al een contactpagina met het adres en telefoonnummer.

Maar het is vrij eenvoudig om de lezer van de contactpagina echt voor je te winnen door ze alle extra informatie te geven die ze mogelijk nodig hebben: een Google Maps kaartje, een foto van het pand en OV-informatie bijvoorbeeld.

Meerdere locaties? Vergeet dan niet bij de advocatenbio’s aan te geven op welke locatie elke advocaat te bereiken en/of te vinden is. Het lijkt zo logisch, maar het gebeurt niet altijd.

 

Pagina’s die ook voor advocaten het overwegen waard zijn:

#1 Q&A pagina’s

Bij het schrijven van de pagina’s over rechtsgebieden en specialismen had je natuurlijk al nagedacht over onderwerpen waar veel cliënten naar vragen en juist daar uitleg over gegeven. Maar aanvullende Q&A pagina’s zijn om meerdere redenen een goed idee:

  • het is erg goed voor je positie in Google (SEO)
  • ze zijn goed scanbaar voor de altijd gehaaste lezer
  • je kunt met relatief weinig tekst heel concreet ingaan op specifieke vragen

 

Kortom, met antwoorden op veelgestelde vragen help je de lezer verder en wordt je echt relevant. En dat wordt gewaardeerd.

#2 Blogs

Zakelijk bloggen is een trend, zo langzamerhand ook onder advocatenkantoren. Bloggen is namelijk nogal goed voor de positie van kantoor in Google én een goed marketinginstrument. Het vraagt alleen nogal wat inspiratie, tijd en discipline. Gelukkig zijn er mogelijkheden om bloggen uit te besteden.

#3 Een reviewpagina

Nog niet veel advocatenkantoren hebben het: een reviewpagina met beoordelingen van cliënten. Ik ben er echter van overtuigd dat het niet lang meer duurt voordat reviewpagina’s ook binnen de advocatuur gemeengoed zijn geworden. Consumenten en bedrijven hechten nu eenmaal 12x meer waarde aan de beoordeling van anderen dan aan beweringen van het bedrijf zelf. Er is zelfs al een aanbieder voor reviewsoftware voor advocaten: Advocaatscore.

#4 Lokale pagina’s

Beweegt jullie kantoor zich in een lokale markt, met specifieke lokale problemen? Overweeg dan speciaal daarvoor lokale pagina’s aan te maken. Daarmee zijn jullie niet alleen erg relevant voor potentiële cliënten in jullie omgeving, het is ook nog eens erg goed voor de positie van kantoor in de zoekresultaten van Google.

 

Advocatenwebsite

 

 

Hulp nodig bij het schrijven van waardevolle, relevante en zoekmachinevriendelijke content voor jullie website? Neem dan contact met mij op. Als jurist kan ik het hele schrijfproces uit handen nemen, maar ik redigeer ook graag jullie eigen teksten.