Wil je dat je legal blog gelezen wordt? Lees dan eerst deze 6 tips

Wil je dat je legal blog gelezen wordt? Lees dan eerst deze 6 tips

Je hebt een blog geschreven. Een meesterlijk blog, al zeg je het zelf. Een blog waarin je je kennis deelt met de lezer en hem écht helpt zijn juridische probleem te begrijpen. Helder en toegankelijk geschreven. Een blog waarvan de lezer na afloopt denkt ‘Wie heeft dit geschreven?Deze advocaat moet ik hebben!’. 

Mooi! En nu? Nu wordt het tijd dat mensen je blog ook daadwerkelijk gaan lezen, toch? Maar hoe zorg je daarvoor? In dit blog geef ik je 6 tips om je blog blijvend onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

#1 Besteed genoeg aandacht aan de distributie van je blog

Advocatenkantoren publiceren ontzettend veel juridische content. Op hun eigen website, maar ook op aparte platforms en social media. Goede, relevante content, en – eerlijk is eerlijk – ook heel veel middelmatige content. Ook de distributie en promotie van die content is vaak maar middelmatig. Waarom? Omdat kantoren veel te weinig aandacht aan die distributie en promotie besteden. En dat is zonde, want daardoor worden die blogs veel te weinig gelezen. Ook de meesterlijke.

Digitale contentstrategen van grote bureaus geven aan dat in de ideale situatie 50% van je inspanningen aan de creatie van je blog is gewijd. De andere helft van je tijd (en geld) moet je investeren in het distribueren en promoten van je blog. Alleen dan zal je ook daadwerkelijk resultaat zien.

#2 Optimaliseer voor Google

De eerste stap die ervoor zorgt dat je blog gelezen wordt is ervoor te zorgen dat hij ook gevonden wordt. En de eerste die jouw blog vindt is een zoekmachine. Zorg dus dat je blog is geoptimaliseerd voor Google. Dat doe je door de juiste zoekwoorden te verwerken in de titel, tussenkoppen en tekst. In dit blog lees je daar meer over.

#3 Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Alleen een goed geoptimaliseerde blog is niet voldoende. Je moet je blog ook (en meer dan eens) delen, zowel via de kantooraccounts als via de privé-accounts van jou en je collega’s. En wel op de social media waar jouw doelgroep aanwezig is: Twitter, LinkedIn en/of Facebook bijvoorbeeld. Het voordeel hiervan is niet alleen dat je weer even on top of mind bent bij volgers en potentiële cliënten (denk aan de juiste hashtags!), maar dat clicks en likes er óók voor zorgen dat je nog hoger eindigt in Google. Zo wordt delen vermenigvuldigen! Let er wel op dat je niet alleen maar altijd je eigen blog promoot. Je doelgroep ziet je eerder als expert als je ook content van anderen deelt en becommentarieert. 

Vergeet trouwens ook niet ook (een link naar) de meest actuele blogs op te nemen in jullie kantoornieuwsbrief.

#4 Gebruik een pakkende titel die de lezer iets belooft

Tip 2 en 3 zorgen ervoor dat je hoog in de zoekresultaten terecht komt. Dat is mooi. Maar in die zoekresultaten staan ook blogs van je concurrenten, die misschien ook wel antwoord geven op de vraag van de lezer. Hoe zorg je dan dat jouw blog eruit springt? Nou, met een pakkende titel.

Veel titels van juridische blogs zijn beschrijvend en ja… juridisch geformuleerd. Niet iets waar een lezer graag op klikt, als hij al begrijpt wat er staat. Als jij nu zorgt voor een pakkende of prikkelende titel is de kans veel groter dat mensen wel op jouw blog klikken. En vervolgens door die steengoede blog over de streep worden getrokken. En jou benaderen met die nieuwe zaak.

Uit onderzoek blijkt dat titels met getallen erin (zoals de titel van deze blog) en titels die beginnen met ‘Zo voorkom je…’, ‘Het geheim van…’ of ’Hoe…’ het beste werken. Eigenlijk moet de titel de lezer een belofte doen, die jij dan vervolgens inlost door de inhoud van het blog.

#5 Meten is weten

Veel advocaten willen graag boter bij de vis. Blog geschreven, blog gelezen, nieuwe cliënt binnengehaald. Maar zo werkt het niet, helaas. Was het maar zo makkelijk. Content marketing is óók een zaak van lange adem en een beetje experimenteren. Je denkt te weten waar jouw potentiële cliënten mee zitten en denkt relevante blogs te hebben geschreven, maar dat weet je niet zeker. Het is dus belangrijk om te meten wat het resultaat is van je inspanningen.

Zorg er dus voor dat er Google Analytics wordt geïnstalleerd op jullie website. Met Google Analytics kunnen jullie zien hoeveel bezoekers elke blog krijgt, hoe die bezoekers op jullie website terecht komen (rechtsreeks, via zoekmachines of via social media), wanneer ze jullie site hebben bezocht en welke pagina’s ze nog meer hebben aangeklikt. Zo kunnen jullie meten of jullie inspanningen zin hebben. Zorgen die Twitter- en/of LinkedIn-berichten voor extra verkeer? Op welke momenten kunnen jullie dan het beste een bericht posten? Zijn er bepaalde onderwerpen die veel beter scoren dan andere onderwerpen? Aan de hand van deze informatie kunnen jullie je plannen bijschaven en steeds relevanter worden voor jullie doelgroep.

Zorg er ook voor dat jullie weten hoe nieuwe cliënten bij jullie zijn terechtgekomen. Vraag er zelf naar, of zorg dat het een standaard intake- of evaluatievraag wordt. Daarmee houdt je namelijk bij welke blogs het meeste opleveren. Want goed gelezen worden is fijn, maar meer omzet is fijner.

#6 Google Adwords

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de zoekwoorden waar je over schrijft advertentieruimte in te kopen in Google Adwords. Maar let op: de zoekwoorden in de advocatuur zijn duur! Zorg dus dat je goed bijhoudt wat dit oplevert.

Nou, dat waren mijn tips. Ik hoop dat ik op deze manier weer een stukje verder heb geholpen met jullie legal blog. Ik kan me ook voorstellen dat het veel werk lijkt. En je was al zo druk. In de praktijk valt het best mee, weet ik uit eigen ervaring. Er zijn veel (gratis) online tools die deze werkzaamheden makkelijker maken en je zult zien dat je er zelf ook steeds handiger in wordt. Mocht je er nu toch tegenop zien of er geen tijd voor vrij willen maken, dan zijn er goede digitale marketingbureaus die deze werkzaamheden graag voor jullie uit handen nemen. Ik breng je graag met ze in contact.

Succes! Heb je een vraag of opmerking? Neem dan gerust contact op met mr. schrijver.