Hoe begin je een legal blog? 8 tips voor een succesvolle start.

Hoe begin je een legal blog? 8 tips voor een succesvolle start.

In een van mijn vorige blogs schreef ik al: uit cijfers van het Content Marketing Institute blijkt dat advocatenkantoren met een blog 60% meer bezoekers naar hun website trekken dan kantoren zonder blog. De andere voordelen van bloggen benoemde ik ook al eerder, maar vat ik hier graag nog even voor je samen:

  • Met goed geschreven voor Google geoptimaliseerde blogs word je beter vindbaar in Google.
  • Omdat je gratis kennis deelt zullen enthousiaste lezers je belonen met nieuwe zaken.
  • Met bloggen bouw je naamsbekendheid en een merk op én stijgt je expertstatus.
  • Door je blogs regelmatig en via verschillende kanalen te delen blijf je ‘on top of mind’ bij bestaande cliënten.
  • Als je relevante, waardevolle en goed toegankelijke content schrijft wordt je gedwongen na te denken over de manier waarop je je kennis deelt. Zo train je jezelf om ingewikkelde juridische materie op een toegankelijke wijze uit te leggen. Het verscherpt dus je blik.

 

Wil jij hier ook van profiteren en een legal blog beginnen? Uit ervaring weet ik dat starten met bloggen niet eenvoudig is. Daarom heb ik hieronder een aantal tips opgenomen, waarmee ik je alvast op weg help. Veel leesplezier!

 

legal blog beginnen?

 

#1 Bepaal je doelgroep

Om te beginnen moet je weten wie er tot de doelgroep van je blog behoren. Hierbij geldt: hoe gedetailleerder, hoe beter. Hoe meer je over je (potentiële) cliënt weet, hoe relevanter je blogs zullen zijn. Mijn ervaring is dat advocatenkantoren vaak goed zicht hebben op het type cliënten dat zij (willen) aantrekken. Deze stap hoeft dus niet al te ingewikkeld te zijn. Door de aard van het werk hebben advocaten bovendien goed zicht op vragen die leven onder hun cliënten. Vragen die je in je blogs kunt beantwoorden.

#2 Maak een planning

Het beantwoorden van veelvoorkomende vragen is een goede manier om te starten met bloggen. Je weet immers dat er op die punten behoefte is aan informatie. Maar begin niet zomaar op een rustige vrijdagmiddag lukraak 5 blogs te schrijven. Google vindt het fijn als je in een bepaald ritme (elke dag, week of maand, dat maakt niet uit) een blog publiceert. Daarnaast werkt het onrustig om alleen te schrijven als je even tijd hebt. Of om steeds met je collega’s te moeten discussiëren wie er nu weer aan de beurt is. Plan dus vooruit, het liefst een aantal maanden. Dit doe je met een zogenaamde ‘contentkalender’: een lijst met alle onderwerpen waarover je gaat bloggen. Deze lijst maak je eenvoudig zelf in Excel, maar online zijn ook handige (gratis) formats te vinden. Vermeld in ieder geval de volgende zaken in je contentkalender:

  • Het onderwerp van elk blog.
  • Aantekeningen, links, jurisprudentie en andere bronnen die je te binnen schieten bij het bepalen van het onderwerp. Tijdens het schrijven helpen ze je om je blog sneller op papier te zetten.
  • De beoogde publicatiedatum.
  • Bij meerdere bloggers: de naam van de schrijver.

 

Denk als je de onderwerpen gaat bepalen ook eens aan andere initiatieven waar jullie kantoor bij betrokken is: waar kunnen blogs bijvoorbeeld aansluiten bij evenementen, zoals een door jullie georganiseerde workshop of lezing?

Het maken van een contentkalender kost je misschien een middag, maar creëert rust in je agenda. En in die van je collega’s.

#3 Schrijf een pakkende titel

Nu je weet wanneer je welke blog gaat publiceren kan je gaan schrijven! Besteed daarbij bovengemiddeld veel aandacht aan een pakkende titel. Met de titel maak je namelijk de eerste indruk op de lezer: de lezer moet de noodzaak voelen om erop te klikken.

Uit onderzoek blijkt dat titels met getallen erin (zoals de titel van deze blog) en titels die beginnen met ‘Het geheim van…’ of ’Hoe…’ (zoals de titel van deze blog) het beste werken.

Voor de positie van jullie website in Google is het daarnaast belangrijk om een zoekwoord in de titel te verwerken. Zet dit zoekwoord het liefst voor in de titel.

#4 Wek belangstelling op met de introtekst

De introtekst, die na de titel volgt, heeft als belangrijkste taak om verdere belangstelling van de lezer op te wekken. De lezer moet zich herkennen in het onderwerp of in het probleem dat je schetst. Maak de lezer daarbij nieuwsgierig naar de rest van de tekst. Wees niet bang om de lezer daarbij rechtstreeks aan te spreken met een vraag (zoals in mijn introtekst) of een stelling. Zet de lezer alvast maar aan het denken!

#5 Schrijf een begrijpelijke en duidelijke tekst 

Dit is waarschijnlijk een van de moeilijkste tips. Je zit met al die kennis die je kwijt wilt en je bent gewend om met confrères en collega’s jargon te gebruiken. Het kost even tijd om jezelf aan te leren om helder en voor de doelgroep begrijpelijk te schrijven, maar iedereen kan het. In eerdere blogs gaf ik hiervoor al veel tips. Die vind je hier:

 

#6 Maak je tekst scanbaar

Heb niet de illusie dat al je lezers je hele blog lezen. Dat is ook niet erg, als ze maar vinden waar ze naar op zoek zijn. Op internet hebben mensen een korte aandachtsspanne. Ze zappen als het ware door je blog heen, op zoek naar de voor hen relevante passages. Faciliteer ze hier dus in. Als ze een grote lap tekst voor zich zien haken ze vaak meteen af, zeker op een smartphone.

Hoe maak je je tekst scanbaar?

  • maak alinea’s liever niet langer dan 5 regels
  • wees gul met witregels
  • gebruik tussenkopjes met pakkende en ladingdekkende titels
  • gebruik opsommingen met bulletpoints
  • gebruik afbeeldingen

 

Deze tips zijn trouwens ook goed voor je positie in Google. Hoe langer bezoekers op jullie site blijven omdat ze vinden wat ze zoeken, hoe beter de site rankt in Google.

#7 Promoot je blog

Het uitsluitend publiceren van je blog is niet genoeg om je doelen te bereiken. Als je wilt dat je blog wordt gelezen moet je het ook promoten. Dat kan via de volgende kanalen:

  • de nieuwsbrief
  • de social media-kanalen die kantoor gebruikt (LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+)
  • de social media-kanalen die je medewerkers gebruiken

 

Hierbij is het belangrijk om te weten dat uit onderzoek blijkt dat berichten van medewerkers op social media het veel beter doen dan berichten van bedrijven. Berichten van medewerkers reiken 561% verder dan berichten van bedrijven. De beste manier om snel veel lezers te krijgen is dus om je medewerkers te stimuleren actief te worden op de social media die bij jullie kantoor passen. Laat ze de blogs delen, liken of retweeten en jullie bezoekersaantallen zullen omhoog schieten. Er zijn trouwens verschillende (gratis) online tools beschikbaar om je medewerkers daarbij te helpen, zoals buffer.com. Daarmee kost het ze niet zo veel (declarabele) tijd.

#8 Hou vol!

Misschien zie je na 1, 2 of 3 blogs niet meteen resultaat. De blogs worden wel gelezen, maar lezers nemen nog niet massaal contact op met nieuwe zaken. Wellicht dat je dan wat sceptisch wordt. Denkt dat de investering niet opweegt tegen het rendement en overweegt om te stoppen. In dat geval kan ik je alleen mijn belangrijkste tip geven: hou vol! Bloggen is echt een kwestie van eerst heel veel zaaien en later pas oogsten. Ik twijfelde zelf eerst ook en heb inderdaad op het punt gestaan om te stoppen. Toch heb ik op aanraden van anderen volgehouden. En nu ik 1,5 jaar lang één blog per maand heb gepubliceerd begin ik er zowaar blijvend de vruchten van te plukken. Blog jij vaker? Dan gaat dit vast sneller.

Zie je er na al deze tips toch nog tegenop om een legal blog te beginnen? Of om de draad weer op te pakken? Neem dan contact met mij op. Onder het genot van een kop koffie kijken we hoe ik je kan helpen.